maandag 21 mei 2012

Het Tirade-autonummer



Tirade nr. 443 is een speciale aflevering over schrijvers en auto's. Het lag dus voor de hand, zou je denken, om Geerten Meijsing om een bijdrage te vragen; in weinig Nederlandse literatuur is de auto zo prominent aanwezig, als stilistisch icoon en als zwierig symbool van vrijheid, als in Meijsings van Snoeken doortrokken oeuvre. Gelukkig is de redactie van Tirade ook meteen op dat idee gekomen, en het resultaat is een volgens de wervende tekst 'ontroerend dubbelportret' van Geerten en zijn zus Doeschka. Daarin gaat het nu eens niet uitsluitend over de Citroën DS of CX, maar ook over bijvoorbeeld 'geile Lancia's'. De openingsscène van het verhaal (Eerste rit) is te lezen op www.tirade.nu.


JPvS

1 opmerking:

  1. Beste redactie,

    Hartelijk dank dat u mij op dit nummer van Tirade attent heeft gemaakt, ik heb het met veel plezier gelezen. En dat geldt dan met name het artikel van Geerten Meijsing, waarin weliswaar veel auto's de revue passeren, maar dat eigenlijk gaat over de band van de schrijver met zijn onlangs overleden zus Doeschka, het "kauwgomkind", waar Meijsing met veel warmte over schrijft:

    "Mijn zuster wilde [begin jaren '50] niet onderdoen in moderniteit met haar rivaliserende vriendinnen: BB-ruitjes werden door mijn moeder genaaid, petticoats door de in naaien (ook van mijn vader) bekwamere vriendin van mijn moeder. En de kauwgom? Wel, die plukte ze van de straat, wanneer ze er een verdroogd, platgetrapt uitwerpsel van tegenkwam. (...) Mijn oudere zuster bestond het die platgetrapte kauwgums van de stoep te wrikken en in haar mond te steken om ze weerom zacht te krijgen, waarna wij van haar gulle gaven mochten meegenieten. Vandaar: wanneer ik aan mijn zuster denk, is het in eerste associatie aan 'het kauwgumkind'. Een kauwgum gold onder ons pas genietbaar, wanneer er alle smaak was uitgekauwd: één kauwgum ging gerust twee weken mee, mits je die goed verborgen houden kon; voor etenstijd werden ze uit de mond gesmokkeld en onder de tafelrand geplakt."

    Dit smaakt naar meer! Het stemt daarom tot vreugde dat dit artikel waarschijnlijk niet Meijsing's laatste over zijn zus zal zijn, zoals hij overigens zelf ook aangeeft: "ik denk voorlopig niet uitgesproken te raken over mijn zuster en onze ingewikkelde band."

    Ik kijk uit naar het vervolg.

    Steven Cras

    BeantwoordenVerwijderen